Apotheken & openingstijden
Vind uw Medizijn Apotheek
Vind uw Medizijn Webshop
Kies uw webshop
Kies uw webshop
Apotheek Koop
Medicomaat
Uw geneesmiddelen afhalen 
wanneer het u uitkomt 
lees meer
Zorgpas
Ervaar de persoonlijke service
van Medizijn
met de unieke Zorgpas 
lees meer
Receptenservice
Een herhaalrecept voor uw geneesmiddelen kunt u hier online bestellen.
lees meer
Het Medizijn verschil
+ Vernieuwend in producten
+ Verfrissend in aanpak
+ Vriendelijk in contact
+ Vakkundig in advisering
+ Vlug in afhandeling
Diverse

Veel gestelde vragen


Mijn medicijnen zijn op en mijn arts is op vakantie. Wat nu?
Op het bandje van uw arts kunt u horen wie de vervangende dokter is. De vervangende dokter kan u verder helpen met uw recepten. Wij hebben namelijk wel altijd een recept nodig.
Waarom heb ik een recept nodig?
Een medicijn moet eerst goedgekeurd zijn voordat het in Nederland op de markt komt. Bij die goedkeuring wordt ook besloten of het zonder recept gekocht mag worden of dat er altijd een recept voor nodig is. De medicijnen die zonder recept gekocht mogen worden staan meestal ook direct achter de balie in de apotheek en zijn bedoeld om bij beginnende klachten zelf wat te kunnen doen. De meeste van deze medicijnen worden, óók als de dokter het voorschrijft, niet meer vergoed. Alle andere medicijnen kunnen alleen mét een recept gehaald worden. Bij sommige van deze medicijnen zit een bijbetaling, maar de meeste worden volledig vergoed.
Waarom moet ik tegenwoordig zo vaak betalen voor m'n medicijnen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u (een deel van de kosten van) uw medicijnen zelf moet betalen. Sinds 1 januari 2004 worden, helaas, een heleboel medicijnen niet meer vergoed. Dit heeft de minister besloten, omdat deze medicijnen ook zonder recept te koop zijn. U kunt bij ons in de apotheek een overzicht van deze medicijnen krijgen. Een andere veel voorkomende reden waarom u moet betalen is omdat er een bijbetaling voor het medicijn is. Een bijbetaling betekent dat het medicijn duurder is dan de maximale vergoeding die voor die medicijnen is vastgesteld. Mocht u willen weten waarom u iets moet betalen, vraagt u het ons dan.
Waarom duurt het zo lang voor m'n medicijnen gepakt zijn?
Als u met een recept bij ons aan de balie komt moeten wij meerdere dingen doen voordat wij u de medicijnen mee kunnen geven. Als eerste worden de medicijnen in de computer gezet. De computer helpt ons dan ook om te kijken of alle medicijnen samen kunnen. Als de computer aangeeft dat er een wisselwerking tussen medicijnen is zullen we dat met u en/of uw dokter oplossen. Het kan dus voorkomen dat we de dokter moeten bellen. Als alles in de computer staat en gecontroleerd is kunnen we de doosjes pakken. Op elk doosje moet een etiket geplakt worden en er wordt nogmaals gecontroleerd dat het de juiste medicijnen zijn. Daarom duurt het even voordat u geholpen bent.
Waarom hebben jullie mijn medicijnen niet op voorraad?
Er bestaan in Nederland ruim 25000 medicijnen. Sommige stoffen bestaan ook nog met meerdere namen. U begrijpt dan misschien dat wij niet al die medicijnen op voorraad kunnen hebben. Wij proberen de medicijnen die het vaakst worden gebruikt altijd op voorraad te hebben, maar ook deze zijn soms op. Als u iets krijgt voorgeschreven wat we op dat moment niet in de apotheek hebben, moeten wij het bestellen. Meestal hebben we het de volgende werkdag dan al voor u in huis.
Als ik de dokter 's ochtends heb gebeld voor een recept hoe laat kan ik m'n medicijnen dan halen?
Als u 's ochtends de dokter belt, stuurt die de recepten meestal aan het begin van de middag naar ons toe. Als wij de recepten hebben, kunnen wij ze gaan klaarmaken. Omdat dit goed moet gebeuren, kost dit wel even tijd. Wij vragen u dus om de volgende dag na 11 uur uw medicijnen te komen halen zodat alles voor u klaarligt en u snel geholpen wordt.
Waarom moet ik mijn pil zelf betalen?
Sinds 1 januari 2004 zijn de regels voor de vergoeding van de anticonceptie-pil veranderd. Als u jonger bent dan 21 jaar blijft de pil gewoon vergoed worden. Als u ouder bent dan 21 jaar hangt het van uw (aanvullende) verzekering af of de pil vergoed wordt. Omdat wij niet voor iedereen (boven de 21 jaar) kunnen controleren/weten of de pil nog wel wordt vergoed, kan het voorkomen dat u een rekening krijgt. De rekening moet u bij ons betalen maar kunt u proberen bij uw verzekering in te sturen.
Waarom mag ik mijn medicijnen niet voor langere tijd mee?
Er zijn regels voor hoelang wij medicijnen mee mogen geven. Allereerst is het natuurlijk afhankelijk van hoeveel de dokter op het recept schrijft. De meeste medicijnen mogen voor maximaal 3 maanden mee. Slaap-medicijnen mogen voor maximaal 30 dagen meegegeven worden en de pil voor maximaal 6 maanden. Als uw dokter voor langere tijd op het recept heeft geschreven, krijgt u van ons het maximale mee met een herhaalrecept voor de volgende keer.
Hoe lang is een recept geldig?
Een (herhaal)recept is 1 jaar geldig. Als het (herhaal)recept verlopen is, kunt u het beste uw dokter bellen voor een nieuw recept.
Waarom krijg ik de eerste keer maar voor 2 weken de medicijnen mee?
Als u een medicijn voor de eerste keer krijgt, geven we u eerst voor ca 2 weken mee. Dit doen we zodat u eerst eens kunt kijken of u goed reageert op de medicijnen en bijvoorbeeld niet last van bijwerkingen krijgt. Als alles goed gaat die 2 weken kunt u, als u een herhaalrecept van ons had gekregen, bij ons terecht met het herhaalrecept. Soms schrijft de dokter ook maar voor 2 weken voor en moet u daarna bij de dokter voor controle komen. Door eerst te kijken of u wel tegen de medicijnen kunt, voorkomen we ook dat we medicijnen weg moeten gooien als blijkt dat u er toch niet tegen kan. Het helpt dus ook om de kosten te beperken.
Waarom veranderen mijn medicijnen soms van naam?
Als een nieuw geneesmiddel wordt gemaakt/ontdekt heeft de fabrikant een patent op het middel. Zolang het patent er is mag alleen die fabrikant het medicijn maken. Als het patent verlopen is, mogen ook andere fabrikanten het medicijn maken. De andere fabrikanten mogen het medicijn alleen niet met dezelfde naam maken. Vaak wordt dan de naam van de werkzame stof gebruikt. Omdat de medicijnen wel dezelfde werkzame stof bevatten hebben ze dezelfde werking. De fabrikant van het medicijn waar het patent op zat heeft jaren onderzoek gedaan en dus is hun medicijn duurder dan die van de fabrikanten die het medicijn zonder patent maken. Om de kosten van medicijnen goedkoper te maken, proberen wij zoveel mogelijk om deze goedkopere, maar met dezelfde werkzame stof, geneesmiddelen te gebruiken.
Wat moet ik met medicijnen doen die ik niet meer gebruik?
Het beste is om nooit zomaar met een medicijn te stoppen. Overleg altijd eerst met de dokter die het heeft voorgeschreven. Zo weet de dokter ook dat u het medicijn niet meer gebruikt.
Als u heeft afgesproken te stoppen met een medicijn moet u het niet zomaar weggooien. Medicijnen kunnen gevaarlijk zijn als ze bij de verkeerde mensen (kinderen) terechtkomen en/of als ze in het milieu terecht komen.
Lever uw oude medizijnen dus in bij de milieustraat van uw gemeente. Sommige apotheken nemen ook oude medicijnen in, vraag hiernaar in uw eigen Medizijn Apotheek.
Indien u stopt met medicatie dan is het belangrijk dat u dat ook aan ons doorgeeft. Wij houden dan in de computer uw dossier bij. 

Wat kan ik het beste doen als ik vragen heb over (het gebruik van) mijn medicijnen?
Als u meerdere vragen heeft kunt u het beste een afspraak maken om hierover te komen praten. U kunt een afspraak maken met onze apotheker om al uw medicijnen eens te bespreken. U kunt echter ook een afspraak maken met een van onze assistenten om het gebruik van uw medicijnen nog eens te bekijken, informatie over incontinentie-materiaal te krijgen, of om uw bloedsuikermeter te controleren. Op een rustig moment kan uw vraag soms ook direct aan de balie beantwoord worden, maar als het druk is is het voor u en voor ons soms prettiger om een afspraak te maken zodat we de tijd hebben om uw vragen goed te beantwoorden.
Kan ik bij jullie terecht voor reisadvies als ik op vakantie ga?
Wij kunnen voor u uitzoeken óf u vaccinaties en/of andere medicijnen nodig heeft voor uw reis en als dat zo is welke vaccinaties/medicijnen. Vervolgens bestellen wij alles voor u en kunt u alles in 1 keer bij ons ophalen. Omdat u sommige vaccinaties/medicijnen al ruim voor uw vakantie moet krijgen/gaan slikken is het verstandig om zeker een maand voor u weggaat bij ons langs te komen. Het handigst is om even te bellen om een afspraak te maken. Wij noteren dan alles over uw vakantie en over alle vaccinaties die u vroeger heeft gehad. Neem voor alle mensen die meegaan op vakantie de vaccinatiegegevens mee. Nadat wij alles voor u hebben uitgezocht en bestelt, kunt u alles op komen halen. Meestal moeten de vaccinaties/medicijnen voor uw vakantie zelf worden betaalt. Ook voor de anti-muggenspray, pijnstillers, pleisters, reistabletten etc kunt u natuurlijk bij ons terecht.
Gevonden
Bij u in de buurt